مجله سلامت دکترنکست

سرطان تخمدان؛ پیشگیری، تشخیص و درمان

سرطان تخمدان

فهرست مطالب

سرطان تخمدان یکی از بیماری‌های نسبتا شایع و خطرناک در بین زنان است که می‌تواند منجر به ایجاد نگرانی و استرس در خانم‌ها شود. این بیماری بر دو اندام کوچک، یعنی تخمدان‌ها که محل تشکیل و نگهداری تخمک‌ها هستند، تاثیر می‌گذارد. متاسفانه تشخیص این سرطان، گاهی اوقات دشوار است؛ زیرا اغلب، علائم آن خیلی دیر مشخص می‌شود.

با‌این‌حال، داشتن اطلاعات و آگاهی از این سرطان، می‌تواند در جلوگیری، تشخیص به‌موقع و درمان آن موثر باشد. از همین رو، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی سرطان تخمدان، نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان آن بپردازیم.

سرطان تخمدان چیست؟

متاسفانه بیماری‌هایی مانند سرطان دهانه رحم، تخمدان و… می‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت و زندگی خانم‌ها باشند. سرطان تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیر طبیعی در تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ رشد کنند و خارج از کنترل تکثیر ‌شوند. تخمدان‌ها بخشی از دستگاه تناسلی زنان هستند. این دو اندام گرد و کوچک، در طول سال‌ها تخمک‌های مورد نیاز برای تولید‌مثل را می‌سازند و ذخیره می‌کنند.

هر کسی که تخمدان دارد، ممکن است به این سرطان مبتلا شود؛ اما این بیماری بیشتر افراد بالای 50 سال را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. باید بدانید که علائم سرطان تخمدان همیشه آشکار نیست؛ به همین دلیل، اغلب دیر تشخیص داده می‌شود. البته با پیگیری، داشتن آگاهی و تشخیص به‌موقع می‌توان آن را درمان کرد.

علایم سرطان تخمدان کدام‌اند؟

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در رابطه با این سرطان، این است که می‌تواند قبل از بروز هیچ نشانه‌ای، ایجاد شود و گسترش یابد. این می‌تواند تشخیص زودهنگام بیماری را دشوار کند. با‌این‌حال، برخی نشانه‌های این سرطان، می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • نفخ یا تورم شکم (این مورد می‌تواند مربوط به سرطان تخمدان و آب آوردن شکم باشد که موجب تجمع مایع در شکم و تورم آن می‌شود)؛
  • احساس سریع سیری هنگام غذا‌خوردن؛
  • کاهش وزن؛
  • احساس ناراحتی در ناحیه لگن؛
  • خستگی؛
  • کمر‌درد؛
  • تغییر در عادت‌های روده مانند یبوست؛
  • نیاز مکرر به ادرار‌.

علائم سرطان تخمدان راست شامل موارد بالا به‌اضافه احساس درد در سمت راست بدن و علائم سرطان تخمدان چپ هم شامل موارد بالا و درد در سمت چپ بدن است. فراموش نکنید که اگر هر کدام از این علائم را احساس کردید، طوری که شما را نگران می‌کند، فورا با پزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید.

از طرفی، اگر بین 20 تا 30 سال هستید، برخی نشانه‌ها مانند خستگی و کمردرد، ممکن است علائم سرطان تخمدان پلی کیستیک باشند. هرچند که در اکثر اوقات اینطور نیست. این مورد یکی دیگر از مشکلات شایع زنان است که می‌تواند بارداری را تحت‌ تاثیر قرار دهد. بنابراین در صورت بروز علائم، هر چه زودتر برای درمان کیست تخمدان خود اقدام کنید.

علائم سرطان رحم و تخمدان

تشخیص سرطان مربوط به تخمدان به چه صورت است؟

از آنجایی که دستگاه رحم از حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن زنان است، بهتر است همه نشانه‌های مربوط به آن، شامل  علائم سرطان رحم و تخمدان و… را جدی بگیرید. چنین مشکلاتی هر چه زودتر مشخص شوند، درمان آن‌ها موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. علی‌رغم سال‌ها تحقیق، کارشناسان هنوز یک آزمایش غربالگری برای تشخیص موفق سرطان مربوط به تخمدان ایجاد نکرده‌اند. به همین دلیل، تشخیص این بیماری در مراحل اولیه اغلب دشوار است.

اگر پزشک شما مشکوک به این سرطان باشد، علائم را بررسی می‌کند و معاینه لگن انجام می‌دهد. در طول معاینه، آن‌ها هرگونه رشد غیر طبیعی یا بزرگ‌شدن اندام‌ها را بررسی می‌کنند. همچنین پزشک ممکن است در چنین موقعیت‌هایی، برخی آزمایش‌های اضافی را توصیه کند که عبارتند از:

  • تست‌های تصویربرداری شامل تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI و …؛
  • آزمایش خون؛
  • ارزیابی از طریق جراحی؛
  • جراحی لاپاراسکوپی.
ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان زنان و زایمان در دکترنکست

درمان سرطان تخمدان با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

اگر سرطان تخمدان پیشرفته دارید، ممکن است درمان آن بسیار سخت باشد! در این صورت، هدف از درمان، محدود‌کردن سرطان و علائم آن و کمک به بیشتر‌شدن طول عمر بیماران سرطان تخمدان است. اما اگر بیماری به مراحل پیشرفته نرسیده باشد، هدف از درمان این است که تا حد امکان، همه سلول‌های سرطانی از بدن حذف شوند. درمان‌های رایج آن عبارتند از:

  • عمل جراحی؛
  • شیمی‌درمانی؛
  • درمان هدفمند شامل درمان با داروها؛
  • هورمون‌درمانی؛
  • پرتودرمانی.

پس از اتمام درمان، پزشک یا همان فوق تخصص آنکولوژی از شما می‌خواهد تا به‌طور مرتب برای بررسی و معاینه نزد او بروید. هدف از این کار، جلوگیری از عود‌کردن دوباره سرطان است.

راه‌های پیشگیری از این سرطان چیست؟

متاسفانه تاکنون هیچ راه قطعی برای پیشگیری کامل از این سرطان وجود ندارد. اما دانستن تاریخچه بیولوژیکی خانواده، می‌تواند به شما کمک کند تا برای هرگونه خطر ابتلا به این بیماری آماده شوید. به‌عبارتی، اگر سابقه خانوادگی مشکلاتی مانند سرطان سینه و تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در این صورت، می‌توانید اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام دهید. 

طول عمر بیماران سرطان تخمدان

جمع بندی

سرطان بدون توجه به نوع آن، در ابتدا می‌تواند ترسناک باشد. اما اگر به هر نوع سرطانی مبتلا شدید، ناامید یا غمگین نشوید. خوشبختانه پزشک در طول این دوره تا زمان بهبود کنار شما خواهد بود. علاوه بر آن، داشتن اطلاعات و آگاهی از نوع سرطان، می‌تواند در روند بهبود تاثیر مثبتی داشته باشد. ما در این مقاله، سعی کردیم به بررسی سرطان تخمدان، نشانه‌ها، نحوه تشخیص و درمان آن بپردازیم. سوالات خود در این زمینه را می‌توانید از پزشکان دکترنکست بپرسید. 

منابع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ovarian-cancer/symptoms-causes/syc-20375941

https://www.nhs.uk/conditions/ovarian-cancer/treatment/

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4447-ovarian-cancer

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *