مجله سلامت دکترنکست

شربت پلارژین؛ عوارض، اختلالات و موارد مصرف آن

پلارژین کیدز

فهرست مطالب

سرماخوردگی یکی از معضلات همیشگی کودکان به ویژه‌ در فصل‌های سرد سال است. شربت پلارژین با عصاره‌ی گیاه طبیعی در درمان سرفه کودکان و عفونت‌های دستگاه تنفس قابل استفاده است. این دارو به صورت قرص و شربت برای کودکان و بزرگسالان تجویز می‌شود و نقش موثری در بهبودی هرچه سریع‌تر سرماخوردگی دارد.

شربت پلارژین چیست؟

شربت پلارژین نوعی داروی کاملا گیاهی است که برای عفونت‌های تنفسی مثل برونشیت، سرماخوردگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به سه شکل قرص پلارژین، شربت پلارژین برای نوزادان و کودکان و شربت پلارژین برای بزرگسالان در بازار دارو موجود است. از مزیت‌های قابل توجه این شربت این است که به طور همزمان سرفه‌ و علائم سرماخوردگی (آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی) را کاهش می‌دهد و نقش موثری در تسریع بهبود بیماری دارد.

ترکیبات شربت پلارژین حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم است و به صورت جداگانه برای کودکان و بزرگسالان تولید می‌شود. تفاوت شربت پلارژین کودکان و بزرگسالان در این است که شربت پلارژین کودکان حاوی مقادیری از عنصر طبیعی عسل است که اضافه‌کردن این ترکیب به دارو علاوه بر افزایش خاصیت درمانی آن طعم بهتری هم به شربت می‌دهد.  

کاربرد شربت پلارژین

شربت سینه پلارژین به طور کلی به هنگام بروز اختلالات تنفسی مثل عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی، بیماری برونشیت، سرماخوردگی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، فارنژیت و رینوسینوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این شربت می‌توان به این مورد اشاره کرد که در ترکیبات آن رنگ، الکل و قند وجود ندارد؛ در نتیجه به عنوان داروی انتخابی مناسبی برای درمان عفونت‌های تنفسی در افراد دیابتی شناخته می‌شود. کاربردهای شربت سرماخوردگی پلارژین شامل موارد زیر است:

  •   درمان علائم سرماخوردگی (گلودرد، آبریزش بینی و بسته‌شدن راه بینی) و سرفه
  •   درمان عفونت‌های دستگاه تنفس مثل بیماری سینوزیت، برونشیت و بیماری مزمن انسدادی ریه
  •   ضد ویروس
  •   ضد باکتری
  •   تقویت سیستم ایمنی و قوای بدن
  •   داروی مناسب برای کودکان یک تا دوازده ساله

موارد مصرف شربت پلارژین

قبل از شروع درمان با شربت پلارژین کودک و بزرگسال، بروشور بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی لازم درباره دارو را به دست آورید و از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه شوید. دوز و مقدار شربت پلارژین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دارو را دقیقاً همانطور که پزشک توصیه کرده است استفاده کنید.

  •   توجه داشته باشید که دوره درمان این دارو نباید بیش از دو هفته باشد.
  •   اگر یک بار مصرف دارو را فراموش کردید، دفعه‌ی بعد آن را دو برابر نکنید.
  •   برای جلوگیری از عود علائم چند روز پس از بهبودی نسبی از این دارو استفاده کنید.

همچنین بعضی از داروها ممکن است تحت شرایط خاصی تجویز نشوند و بعضی از داروها ممکن است در صورت نیاز به درمان اضافی تجویز شوند. بنابراین در صورت داشتن هر یک شرایط زیر قبل از شروع مصرف دارو آن را با پزشک خود در میان بگذارید و در این‌باره با ایشان مشورت کنید:

  •   اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید؛ مثل داروهای مربوط به بیماری خودایمنی و اختلالات خونریزی
  •   اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک گیاه یا داروی گیاهی خاصی را دارید.
ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری های کودکان در دکترنکست

 

هشدارها و موارد منع مصرف شربت پلارژین

تداخلات دارویی ممکن است تغییر عملکرد دارو را به دنبال داشته باشد و خطر عوارض جانبی شدید را افزایش دهد. لطفاً تمام داروهایی را که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه و داروهای گیاهی) را فهرست کنید و آنها را به پزشک و داروساز خود نشان بدهید. دوز داروی خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید یا مصرف آن را قطع نکنید.

  •   به تاریخ انقضای شربت پلارژین توجه کنید و اگر تاریخ مصرف آن تمام شده است، از مصرف این دارو خودداری کنید.
  •   هرگز شربت پلارژین را به شخص دیگری ندهید، حتی اگر علائم مشابهی دارد.
  •   در مورد استفاده از پلارژین در دوران بارداری و شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض شربت پلارژین کودکان و بزرگسالان

تا به امروز در تحقیقات و گزارشات انجام‌شده عارضه‌ی جدی و شایعی در رابطه با عوارض شربت پلارژین بزرگسالان و کودکان ثبت نشده است و بیماران مشکل قابل‌توجهی در زمینه مصرف این دارو نداشته‌اند. با این وجود در موارد نادر ممکن است با مشکلات گوارشی همراه باشد. همچنین در بعضی از بیماران به علت حساسیت به نوع گیاه مصرفی در این دارو احتمال بروز حساسیت‌های پوستی وجود دارد.

علاوه بر آن به هیچ عنوان بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید؛ چون مصرف بیش از مقدار تجویز شده می‌تواند با عوارض مصرف بیش از حد پلارژین (مسمومیت با شربت پلارژین نوزادان و بزرگسالان) همراه باشد. بنابراین اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس و ضعف دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب راجع به موارد مصرف شربت پلارژین بزرگسال و کودک صحبت کردیم و به بررسی عوارض و اختلالات آن پرداختیم. این شربت علاوه بر خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری با تقویت سیستم ایمنی باعث بهبودی هرچه سریع‌تر عفونت‌های دستگاه تنفس می‌شود. لازم است حتما این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و قبل از شروع مصرف بروشور آن را مطالعه کنید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در زمینه داروها و موارد مصرف آن‌ها مقاله «استفاده از دیکلوفناک» را بخوانید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال درباره‌ی نحوه‌ی مصرف شربت پلارژین و موارد منع مصرف آن می‌توانید با پزشک عمومی آنلاین دکترنکست ارتباط بگیرید. 

 

منابع

marsoclinic، drugs

سوالات متدوال

شربت پلارژین کیدز برای چیست؟

شربت پلارژین کیدز یک داروی گیاهی است که برای درمان سرماخوردگی، سرفه و تمام عفونت‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود. این دارو با خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی نقش قابل توجهی در تسریع زمان بهبودی بیماری دارد.

شربت پلارژین کودکان برای چیست؟

شربت پلارژین یک داروی بسیار کاربردی و پر استفاده در فصل‌های سرد سال است. با شروع سرما و افزایش شیوع سرماخوردگی، این دارو به درمان و کاهش شدت علائم بیماری دستگاه تنفس کمک می‌کند. در ترکیبات این دارو عصاره طبیعی عسل وجود دارد که علاوه بر طعم مطبوع باعث افزایش خاصیت درمانی شربت هم می‌شود.

شربت پلارژین چقدر باید به بچه ی دو ساله داد؟

اکیدا توصیه می‌کنیم که از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید و آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف بیش از اندازه‌ی شربت پلارژین می‌تواند با عوارض جدی و قابل توجهی همراه باشد. به همین منظور برای دریافت دوز مصرفی مناسب شربت پلارژین لازم است با پزشک مشورت کنید.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *