مجله سلامت دکترنکست

کار کردن چه اثری بر سلامت افراد دارد؟

فهرست مطالب

شرایط امروز “کار”

شرایط کار نقش اساسی در نابرابری اجتماعی از جهت سلامت در میان نسل‌ها دارد. چرا که نسبت به سایر جنبه‌های موقعیت اجتماعی-اقتصادی، مانند تحصیلات یا درآمد، توجه کمتری از سوی محققان به نابرابری‌های بهداشتی میان افراد شده است. فراتر از پاداش‌های مادی و موقعیتی که با یک شغل خاص همراه است، کار همچنین قرار گرفتن افراد در معرض طیف وسیعی از عوامل فیزیکی، روانی و اجتماعی را که می‌توانند بر سلامت آن‌ها تأثیر بگذارد، باعث می‌شود.

شرایط شغلی، بازتابی از وضعیت سلامت

محققان طبقه‌بندی اجتماع و نابرابری در جوامع مدت‌هاست که محوریت شغل و شرایط کار را به عنوان بازتاب و تعیین‌کننده شانس زندگی افراد تشخیص داده‌اند. اشتغال از جنبه‌های مثبت با سلامتی مرتبط است. هم به عنوان شیوه غالب کسب درآمد و سایر مزایای مادی و هم به عنوان منبع یکپارچگی اجتماعی، اعتبار و معنا. با این حال، اشتغال همچنین کارگران را در معرض عوامل استرس‌زای فیزیکی و روانی بالقوه مضر برای سلامت قرار می‌دهد.

جوانب ارتباط کار و سلامت

1. کار بدون دستمزد و بیکاری

برخی از واضح‌ترین شواهد برای ارتباط بین اشتغال و سلامت از مطالعاتی ناشی می‌شود که سلامت افرادی را که با دستمزد کار می‌کنند و کسانی که کار نمی‌کنند مقایسه می‌کنند یا پیامدهای از دست دادن شغل و بیکاری را ارزیابی می‌کنند. تعداد زیادی از تحقیقات نشان داده است که افرادی که بدون دستمزد کار می‌کنند یا بیکار هستند، از لحاظ خطر مرگ‌ومیر و سلامت روان، سلامت کمتری نسبت به نیروی کار حقوق‌بگیر دارند.

اشتغال ممکن است سلامت کارگران را از طریق سازوکارهایی افزایش دهد. درآمد حاصل از اشتغال، منبع اصلی منابع مالی لازم برای خرید کالاها و خدمات بهبود بخش سلامت برای اکثر کارگران و خانواده‌هایشان است. همچنین شواهدی مبنی بر اهمیت این منابع در مطالعاتی نشان داده شده است که بیکاری را به فشار اقتصادی مرتبط می‌کند که می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و همچنین مجموعه‌ای از عوامل استرس‌زای ثانویه را تسریع کند.

2. موقعیت کاری

در حالی که مزایای مادی هنگام در نظر گرفتن ارتباط آن برای سلامتی بسیار مهم است، کار بسیار فراتر از راهی برای دستمزد است. افرادی که در مشاغل با موقعیت بالاتر کار می‌کنند، حتی پس از تعدیل تحصیلات عالی و دستمزد بهتر، سلامت بهتری دارند. کارگران ایالات متحده با وضعیت شغلی بالاتر خطر مرگ‌و‌میر کمتری دارند. مطالعات دیگر کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و حملات قلبی را در میان کارگران دارای موقعیت بالاتر نشان داده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند کارگران با موقعیت پایین‌تر خود را به طور نامطلوبی با همتایان با موقعیت بالاتر خود مقایسه می‌کنند و دچار اضطراب می‌شوند. این موضوع به طور بالقوه منجر به رفتارهای پرخطر می‌شود.

3. سایر جوانب کار با موقعیت خوب مانند خلاقیت

فراتر از مزایای بالقوه موقعیت بالا، جنبه‌های دیگر مشاغل خوب می‌تواند سلامت را افزایش دهد. به عنوان مثال، دسترسی به کارهای خلاقانه، که عموماً برای کارمندان با تحصیلات عالی و موقعیت بالاتر در دسترس است، با سلامتی بهتر در میان بزرگسالان مرتبط است. امکان بیان خلاقانه در محل کار می‌تواند بهزیستی روانشناختی و عملکرد شناختی را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد.

4. مواجهه‌های مضر در محل کار

تحقیقات قابل توجهی در علوم اجتماعی و بهداشتی بر روی قرار گرفتن در معرض خطراتی آسیب‌زننده به سلامت در محل کار متمرکز شده‌اند. محققان عوامل خطر فیزیکی و محیطی، مانند عوامل مرتبط با یک شغل خاص را مورد بررسی قرار داده‌اند و به طور فزاینده‌ای (خصوصا در سال‌های اخیر) به استرس‌های روانی-اجتماعی مرتبط با کار نیز توجه نشان داده‌اند. این نوع از قرار گرفتن در معرض خطر در محل کار می‌تواند از راه‌های مختلف بر سلامت تأثیر بگذارد. از استنشاق گرد و غبار یا تماس فیزیکی با سموم گرفته تا تغییرات در سطح هورمون‌ها در بدن در پاسخ به استرس و بیماری جسمی و روانشناختی.

خطرات شیمیایی و بیولوژیکی و سایر خطرات فیزیکی برای کارگران کانون توجه تحقیقات گسترده‌ای بوده است. برای مثال، قرار گرفتن در معرض سیلیس کریستالی برای کارگران معدن، خطر مرگ‌ومیر ناشی از سیلیکوزیس را افزایش می‌دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض آزبست خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض موارد دیگر از جمله سروصدا، گرما، ارتعاش و سایر خطرات شیمیایی و فیزیکی نیز موضوع تحقیقات بهداشت شغلی بوده است. وظایف مرتبط با کار تکراری با آسیب‌های مکرر ناشی از فشار مرتبط است.

5. برنامه و ساعات کاری غیراستاندارد

یکی دیگر از جنبه‌های کار که مورد توجه قرار گرفته، زمان بندی ساعات و برنامه‌های کاری است. افزایش ساعات کار به صورت غیراستاندارد و تغییر به اقتصاد 24 ساعته با اختلال خواب به دنبال شیفت کاری و سایر مشکلات سلامت جسمانی از جمله بیماری عروق کرونر قلب و زخم معده مرتبط است. به دلیل تغییرات در ساختار شغلی اقتصادهای فراصنعتی و اجرای مقررات ایمنی و بهداشت شغلی، بسیاری از کارگران در جوامع ثروتمند از بار بسیاری از خطرات فیزیکی در محل کار فرار می‌کنند. اگرچه فشارهای مکرر و ساعات کار غیراستاندارد به طور گسترده و فزاینده‌ای در جوامع در حال توسعه در حال اجرا هستند.

6. فشار و اضطراب شغلی

فشار شغلی با برخی واکنش‌های عصبی غدد درون‌ریز و قلبی عروقی مرتبط است که در یک دوره زمانی طولانی ممکن است منجر به عوارض قلبی عروقی شود. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که زنانی که در مشاغلی با استرس شغلی بالا یا حمایت کم از سوی سرپرستان فعالیت می‌کنند، سطوح بالاتری از فیبرینوژن را نشان می‌دهند که با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز مرتبط است. علاوه بر این عوامل استرس زای روانی-اجتماعی، شغل ناایمن یا متزلزل جزء مهمی از خطر در بسیاری از اقتصادها است.

نشان داده شده است که کارگرانی که معتقدند ممکن است در آینده نزدیک شغل خود را از دست بدهند، از سلامت روحی و جسمی پایینتری برخوردار هستند. علاوه بر این، آن‌هایی که در معرض بازسازی یا اخراج از شرکت قرار می گیرند، با عدم امنیت شغلی عینی مواجه می‌شوند. این افراد شاخص‌های زیست پزشکی ضعیف‌تری مانند افزایش فشار خون و سلامت عمومی پایین‌تری را نشان داده‌اند.

7. تضاد میان کار و خانواده

تضاد کار و خانواده نوعی تعارض بین نقشی است که زمانی ایجاد می‌شود که مسئولیت‌ها در یک حوزه با توانایی انجام مسئولیت‌ها در حوزه دیگر تداخل داشته باشد. بیشتر تحقیقات موجود در این مورد روی سلامت روان متمرکز شده‌اند. مطالعات مقطعی ارتباط مثبتی را میان تضاد کار و خانواده و علائم افسردگی نشان می‌دهند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که افزایش قرار گرفتن در معرض این تضاد با فشار خون بالا، چاقی، مشکلات اسکلتی عضلانی و دردهای مزمن مرتبط است.

8. رفتارهای پرخطر

در نتیجه استرس مرتبط با این مواجهه‌ها، عوامل استرس‌زای روانی اجتماعی ممکن است از طریق افزایش رفتارهای پرخطر بر سلامت تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، تضاد کار و خانواده با استفاده بیشتر از تنباکو، الکل و سطوح پایین‌تر فعالیت بدنی همراه است. همچنین حالت شدید این مورد ممکن است مصرف غذاهای سالم را کاهش دهد یا مصرف غذاهای چرب را افزایش دهد. چرا که تلاش برای ایجاد تعادل در حوزه کار و خانواده ممکن است زمان در دسترس برای تهیه وعده‌های غذایی سالم را کاهش دهد. سیاست‌های کاری انعطاف‌پذیر که به کارکنان امکان کنترل برنامه‌هایشان را می‌دهد، می‌تواند تضاد کار و خانواده را کاهش دهد و به ارتقای رفتارهای بهداشتی، مانند خواب بیشتر و ورزش منظم کمک کند.

اشتراک‌گذاری مطلب:

2 نظر

    عالی بود .کاش همه این مقاله رو بخونند تا نسبت به شرایط کاریشون با دید بازتری نگاه بکنند و اگر در شرایط نتجور کاری هستند ؛رود خودشون رو از اون شرایط پر استرس نجات بدند و نگذارند که یک دفعه ببینند که سیییییییی سال گذشته!!!!!

      سلام، ممنون از همراهی شما، بله این مسئله‌ای هست که خیلی باید بهش توجه بشه تا بشه بهتر مدیریتش کرد.

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *