مجله سلامت دکترنکست

روز جهانی بدون دخانیات و گزارش مرگ سالانه

روز جهانی بدون دخانیات، روزی برای همه

فهرست مطالب

روز جهانی بدون دخانیات

۳۱ می در سراسر جهان کمپین روز جهانی بدون دخانیات برگزار می‌شود. هدف از این رویداد افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضررات مصرف تنباکو، اقتصاد حاصل از فروش مشتقات تنباکو و همچنین آشنایی با تلاش‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از اپیدمی سیگار در سراسر جهان است.

اپیدمی مصرف دخانیات

اپیدمی دخانیات یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی است که جهان تاکنون با آن روبه‌رو بوده است. این اپیدمی سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشد. بیش از ۷ میلیون نفر از این مرگ‌ومیرها ناشی از مصرف مستقیم دخانیات است در حالی که حدود ۱.۲ میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن افراد غیرسیگاری در معرض دود دست دوم است.

هیچ سطح امنی وجود ندارد

همه اشکال تنباکو مضر هستند و هیچ سطح امنی از قرار گرفتن در معرض تنباکو وجود ندارد. سیگار کشیدن رایج‌ترین شکل مصرف تنباکو در سراسر جهان است. سایر محصولات تنباکو عبارتند از: توتون و تنباکو، انواع محصولات تنباکوی بدون دود، سیگار برگ، تنباکوی رول شده، تنباکوی پیپ و …

تنباکوی بدون دود هم بسیار مضر است

استفاده از تنباکوی بدون دود بسیار اعتیادآور است و برای سلامتی ضرر دارد. تنباکوی بدون دود حاوی بسیاری از سموم سرطان‌زا است و مصرف آن خطر ابتلا به سرطان‌های سر، گردن، گلو، مری و حفره دهان (از جمله سرطان دهان، زبان، لب و لثه) و همچنین بیماری‌های مختلف دندانی را افزایش می‌دهد.

مصرف دخانیات فقر را زیاد می‌کند

بیش از ۸۰ درصد از ۱.۳ میلیارد مصرف‌کننده دخانیات در سراسر جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می‌کنند. مصرف دخانیات با انحراف مخارج خانوار از نیازهای اولیه مانند غذا و سرپناه به دخانیات، به تداوم فقر منجر می‌شود.

هزینه‌ اقتصادی مصرف دخانیات قابل توجه است

هزینه‌های اقتصادی مصرف دخانیات قابل توجه است و شامل هزینه‌های سنگین مراقبت‌های بهداشتی برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات و همچنین سرمایه انسانی از دست رفته ناشی از عوارض ‌و مرگ‌ومیر ناشی از دخانیات است.

تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت روز جهانی بدون دخانیات را در سال ۱۹۸۷ برای جلب توجه جهانی به اپیدمی دخانیات و مرگ‌و‌میر قابل پیشگیری و بیماری ناشی از آن پایه‌گذاری کردند. در سال ۱۹۸۷، مجمع جهانی بهداشت قطعنامه WHA40.38 را تصویب کرد و خواستار آن شد که ۷ آوریل ۱۹۸۸ “روز جهانی ممنوعیت سیگار” نام‌گذاری شود. در سال ۱۹۸۸، قطعنامه WHA42.19 به تصویب رسید که خواستار برگزاری روز جهانی بدون دخانیات، هرساله در تاریخ ۳۱ می بود. به همین مناسبت در ادامه به موضوعات منتخب روز جهانی بدون دخانیات در ۷ سال اخیر نگاهی می‌اندازیم.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۲

تنباکو به سیاره زمین آسیب می‌زند و زندگی همه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تأثیر مضر صنعت دخانیات بر محیط ‌زیست بسیار زیاد و در حال افزایش است. این صنعت متاسفانه فشار غیرضروری را به منابع کمیاب و اکوسیستم‌های شکننده سیاره ما وارد می‌کند. تنباکو سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را می‌کشد، محیط زیست ما را از بین می‌برد و از طریق کشت، تولید، توزیع، مصرف و ضایعات پس از مصرف به سلامت انسان آسیب وارد می‌کند.

سالانه،
  • ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار قطع می‌شوند.
  • ۸۴ میلیون تون گاز کربن دی اکسید در اثر تولید سیگار و مصرف سیگار وارد اتمسفر می‌شود و گرمایش زمین را افزایش می‌دهد.
  • ۲۲ میلیارد لیتر آب برای تولید سیگار مصرف می‌شود.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۱

به ترک سیگار متعهد باشید

اپیدمی کووید-۱۹ باعث شده که میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان دخانیات تصمیم به ترک آن بگیرند. ترک سیگار نیازمند اراده و تعهد است. برای سلامت خود و خانواده خود و طول عمر طولانی‌تر، در این تصمیم مصمم باشید.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۰

اگر محصولی که شما تولید می‌کنید سالانه ۸ میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد، پس شما نسل جدید را نیز نشانه گرفته‌اید

هدف از روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۰ از بین بردن تاکتیک‌های نادرست به کار گرفته شده توسط صنایع دخانیات برای جذب جوانان و نوجوانان و همچنین افشا آن‌ها است. در این راستا جوانان دانش لازم برای تشخیص تاکتیک‌های تبلیغاتی صنایع دخانیات را فرا می‌گیرند و به ابزارهایی برای رد چنین تاکتیک‌هایی مجهز می‌شوند. در نتیجه، این تلاش‌ها به جوانان قدرت می‌دهد تا در برابر تبلیغات بایستند.

این امر به ویژه در سال ۲۰۲۰ اهمیت ویژه داشت. زیرا با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، طبق مطالعات، افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به موارد شدید ویروس کرونا هستند. سازمان جهانی بهداشت از همه جوانان می‌خواهد که به مبارزه برای تبدیل شدن به نسلی عاری از تنباکو بپیوندند.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۹

اجازه ندهید تنباکو نفستان را از شما بگیرد

هدف از کمپین بدون دخانیات در سال ۲۰۱۹، افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر و کشنده استفاده از دخانیات و قرار گرفتن غیر فعال در معرض دود (passive smoker) و جلوگیری از مصرف دخانیات به هر شکلی است. تمرکز روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۹ بر “تنباکو و سلامت ریه” است. این کمپین باعث افزایش آگاهی در مورد موارد زیر می‌شود:

  •  تاثیر منفی دخانیات بر سلامت ریه افراد، از سرطان گرفته تا بیماری‌های مزمن تنفسی
  •  نقش اساسی ریه‌ها برای سلامتی و رفاه همه افراد

این کمپین همچنین به عنوان فراخوانی برای اقدام موثر عمل می‌کند و از سیاست‌های تاثیرگذار در زمینه کاهش مصرف دخانیات حمایت می‌کند.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۸

تنباکو قلب شما را می‌آزارد، سلامتی را انتخاب کنید نه تنباکو را

تمرکز روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۸ بر روی “دخانیات و بیماری‌های قلبی” بود. این کمپین باعث افزایش آگاهی در مورد موارد زیر شد:

  • ارتباط بین تنباکو و قلب و سایر بیماری های قلبی‌عروقی از جمله سکته مغزی، که مجموعاً علل اصلی مرگ‌و‌میر در جهان هستند.
  • فعالیت‌ها و اقدامات عملی که مخاطبان کلیدی، از جمله دولت‌ها و مردم، می‌توانند برای کاهش خطرات ناشی از تنباکو برای سلامت قلب انجام دهند.

حقایقی در مورد تنباکو، قلب و سایر بیماری‌های قلبی‌عروقی:

بیماری‌های قلبی‌عروقی بیش از هر علت مرگ‌و‌میر دیگری در سراسر جهان باعث مرگ افراد می‌شود. مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار سایرین در حدود ۱۷ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی نقش دارد. استعمال دخانیات بعد از فشار خون بالا دومین عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی است.

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۷

تنباکو: تهدیدی برای تکامل

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۷ بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • نشان دادن تهدیدهایی که صنعت دخانیات برای توسعه پایدار همه کشورها از جمله سلامت و رفاه اقتصادی شهروندان ایجاد می‌کند
  • ارائه پیشنهاد‌هایی که دولت‌ها و مردم باید برای ارتقای سلامت و توسعه از طریق مقابله با بحران جهانی دخانیات اتخاذ کنند.
اهداف کمپین روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۷
  • برجسته کردن ارتباط بین استفاده از محصولات تنباکو، کنترل تنباکو و توسعه پایدار
  • تشویق کشورها به گنجاندن کنترل دخانیات در برنامه ملی خود برای دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰
  • حمایت از جامعه مدنی برای مبارزه با مداخله صنعت دخانیات در فرآیندهای سیاسی، که به نوبه خود منجر به اقدامات کنترل ملی قوی‌تر دخانیات می‌شود
  • تشویق مشارکت گسترده‌تر عمومی در تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی برای توسعه و اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه و دستیابی به اهدافی که اقدامات مربوط به کنترل دخانیات را در اولویت قرار می‌دهند
  • نشان دادن این که چگونه افراد می‌توانند در ساختن جهانی پایدار و عاری از تنباکو سهیم باشند، چه با متعهد شدن به عدم مصرف محصولات تنباکو، چه با ترک این عادت

موضوع منتخب روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۶

برای بسته‌بندی واضح و شفاف آماده شوید

بسته‌بندی شفاف یک اقدام مهم در جهت کاهش تقاضا است که جذابیت محصولات تنباکو را کاهش می‌دهد. استفاده از بسته‌بندی شفاف اثربخشی هشدارهای بهداشتی را افزایش می‌دهد. بر اساس این سیاست، استفاده از آرم‌ها، رنگ‌ها، تصاویر برند یا اطلاعات تبلیغاتی روی بسته‌بندی به غیر از نام‌های تجاری و نام‌های محصول نمایش داده شده با رنگ و سبک قلم استاندارد ممنوع است.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *