مجله سلامت دکترنکست

بهترین رژیم غذایی در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید

تیروئید

فهرست مطالب

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید (غده پروانه‌ای شکل نزدیک جلوی گردن)، بیش از حد هورمون تیروئید ترشح می‌کند. هورمون‌های تیروئید مسئول کنترل متابولیسم هستند. اگر تیروئید پرکار داشته باشید، ممکن است علائمی مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح، افزایش اشتها، تپش قلب، حرکات مکرر روده و عصبی بودن مداوم را تجربه کنید. این‌ها همه نشانه‌هایی از به هم ریختگی متابولیسم هستند. در این مطلب دکترنکست به شرح غذاهایی می‌پردازد که برای سلامت بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مفید هستند.

بهترین رژیم غذایی در پرکاری تیروئید چیست؟

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. بهترین رژیم غذایی در پرکاری تیروئید، یک برنامه غذایی پر کالری و پر از مواد مغذی است. هرگونه برنامه غذایی با اجتناب از گروه‌های غذایی کامل و کربوهیدرات‌ها برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مناسب نیست. بنابراین رژیم‌های کتو، پالئو، وگان یا پارادوکس گیاهی برای این افراد توصیه نمی‌شود. هدف پرکاری تیروئید این است که از یک رژیم غذایی پرکالری حاوی مواد مغذی استفاده کنید، نه رژیم کاهش وزن.

زمانی که پرکاری تیروئید هنوز درمان نشده است، افراد ممکن است دچار افزایش اشتها و کاهش وزن باشند. اما وقتی سطح هورمون تیروئید به حالت طبیعی درمی‌اید، وزن از دست رفته به حالت اولیه برمی‌گردد. در بیمارانی که افزایش وزن آن‌ها نگران‌کننده است، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و سرشار از سبزیجات و چربی‌های سالم توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی نکاتی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید می‌توانند در رژیم غذایی خود رعایت کنند، می‌پردازیم:

چه مواد غذایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانم؟

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند که شامل میوه‌ها و سبزیجات فراوان، لبنیات کم‌چرب، غلات کامل، منابع پروتئین بدون چربی و چربی‌های غیراشباع است تا سلامت تیروئید را ارتقاء دهد. مصرف کربوهیدرات کافی برای جلوگیری از افت قند خون مهم است.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان غدد داخلی و متابولیسم در دکترنکست

۱. کلسیم

سبزیجاتی مانند اسفناج منابع مهمی از کلسیم هستند. مصرف این غذاها می‌تواند به افراد مبتلا به پرکاری تیروئید کمک کند زیرا تولید بیش از حد هورمون تیروئید می‌تواند منجر به تجزیه استخوان‌ها و افزایش خطر پوکی استخوان شود.

۲. اسیدهای چرب امگا ۳

ماهی‌های چرب مانند سالمون منبع مهم ویتامین D هستند که به بهبود جذب کلسیم در بدن کمک می‌کنند. مصرف این غذاها باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا۳ به بهبود عملکرد کبد -که می‌تواند به ‌طور منفی تحت تأثیر اختلالات تیروئید قرار گیرد- کمک می‌کنند.

۳. غذاهای حاوی پروبیوتیک

غذاهایی مانند کیمچی، کامبوجا، کفیر و کلم ترش حاوی پروبیوتیک هستند. این غذاها به بهبود سلامت روده کمک می‌کنند و باعث تنظیم عملکرد تیروئید می‌شوند. چگونگی ارتباط سلامت روده و سلامت تیروئید به خوبی درک نشده است. اما از آنجایی که سلامت روده نیز با التهاب ارتباط دارد، این دو می‌توانند با هم مرتبط باشند.

۴. آهن

گوشت گاو، مرغ و بوقلمون، لوبیا‌ها و عدس از غذاهای غنی از آهن هستند و به افزایش سطح آهن بدن کمک می‌کنند. تحقیقات، سطوح پایین آهن را با پرکاری تیروئید مرتبط دانسته‌اند.

۵. میوه تازه

میوه‌های تازه را می‌توان در حد اعتدال مصرف کرد. سیب، آووکادو و انواع توت‌ها گزینه‌های خوبی برای مبتلایان به پرکاری تیروئید هستند زیرا سطح قند خون را بیش از حد افزایش نمی‌دهند.

۶. روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و عملکرد تیروئید را بهبود بخشد. پرکاری تیروئید در اغلب موارد ناشی از خودایمنی است و هر گونه اختلال خودایمنی ممکن است به دلیل واکنش نامناسب سیستم ایمنی به التهاب ایجاد شود. بنابراین کاهش التهاب به طور کلی ممکن است خودایمنی را کاهش دهد.

۷. سلنیوم

نشان داده شده است که سلنیوم در بیماری‌های خودایمنی تیروئید مانند بیماری گریوز فواید احتمالی دارد. سلنیوم در آجیل برزیلی در غلظت‌های بالا یافت می‌شود. ماهی تن، گوشت، برنج، تخم مرغ و اسفناج نیز از منابع سلنیوم هستند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصص تغذیه در دکترنکست

کدام غذاها را نباید بخورم؟

۱. غذاهایی با مقدار بالای ید

اگرچه مکمل‌ها و مصرف ید ممکن است برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید باشد، اما به افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، رژیم غذایی کم ید توصیه می‌شود زیرا مصرف بیش از حد ید می‌تواند علائم بیماری را بدتر کند. جایگزینی نمک یددار با نمک هیمالیا یا دریا نیز می‌تواند به کم کردن مصرف ید کمک کند. صدف، زرده تخم‌مرغ، لبنیات، جلبک دریایی، خرچنگ و سوشی غذاهایی با ید بالا هستند که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

۲. مصرف زیاد سبزیجات خانواده کلم

گواتروژن‌ها موادی هستند که در سبزیجات خانواده کلم، حبوبات و برخی از سبزیجات ریشه‌ای یافت می‌شوند و مختل‌کننده هورمون تیروئید هستند. این مواد غده تیروئید را برای جذب ید مهار می‌کنند. با وجود اینکه به نظر می‌آید می‌توانند در پرکاری تیروئيد مفید باشند، اما مصرف زیاد آن‌ها احتمال بیماری خودایمنی تیروئید را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، غذاهایی مانند گل‌کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم‌پیچ و در بیماری‌های تیروئید توصیه نمی‌شوند.

۳. گلوتن

گلوتن می‌تواند منجر به التهاب و در نتیجه آسیب به سلامت تیروئید شود. پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است به بهبود علائم کمک کند. غذاهای حاوی گندم، جو و مالت دارای گلوتن هستند.

۴. قهوه

بهتر است مصرف کافئین محدود شود، زیرا یک محرک است و می‌تواند تپش قلب، بی‌خوابی و اضطراب را تشدید کند. همچنین ممکن است بر جذب داروهای پرکاری تیروئید نیز تأثیر بگذارد. علاوه بر قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز حاوی کافئین هستند.

۵. سویا

سویا حاوی ید نیست اما مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مصرف سویا می‌تواند با داروهای پرکاری تیروئید تداخل داشته باشد. شیر سویا، سس سویا و توفو حاوی مقادیر قابل توجه سویا هستند. پرکاری تیروئید ممکن است همیشه قابل پیشگیری نباشد، اما قابل درمان است. با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد ایجاد تغییرات کوتاه‌مدت و بلندمدت در رژیم غذایی خود صحبت کنید. تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به تعادل عملکرد تیروئید کمک کند و یا علائم پرکاری تیروئید را بهبود بخشد. از غذاهای خانگی با میزان ید کم لذت ببرید. از مصرف غذاهای رستورانی، بسته‌بندی یا فرآوری شده و سس‌های آماده خودداری کنید؛ زیرا ممکن است حاوی ید اضافه باشند. اگر رژیم غذایی کم ید دارید، دریافت ویتامین D و کلسیم کافی دشوارتر خواهد بود. با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد مصرف مکمل‌های این مواد مغذی صحبت کنید.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *