مجله سلامت دکترنکست

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی قلب

فهرست مطالب

آنژیوگرافی قلب (عروق کرونری) روشی است که در آن، از تصویربرداری اشعه ایکس، برای دیدن رگ‌های خونی قلب استفاده می‌شود. این آزمایش معمولا برای بررسی وجود محدودیت در جریان خون به قلب انجام می‌شود، مانند وقتی  که رگ‌های خونی مسدود شده‌اند. با توجه به اینکه سلامت قلب و عملکرد صحیح آن، امری حیاتی برای بدن است، انجام چنین آزمایشی اهمیت بالایی دارد.

بدیهی است که در صورت نیاز به انجام چنین آزمایشی، داشتن اطلاعات ضروری در رابطه با آن، کمک بزرگی خواهد کرد. به همین دلیل، ما قصد داریم این مقاله از مجله دکترنکست را به بررسی آنژیوگرافی قلب و موارد مهم پیرامون آن مانند عوارض و مراقبت‌های مورد نیاز اختصاص دهیم.

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی قلب (عروق کرونر) بخشی از یک گروه کلی از روش‌ها به نام کاتتریزاسیون قلبی (heart (cardiac) catheterizations) است. روش‌های کاتتریزاسیون قلبی، می‌توانند بیماری‌های قلب و عروق خونی را تشخیص دهند و درمان کنند. آنژیوگرافی عروق کرونر، رایج‌ترین نوع روش کاتتریزاسیون قلبی بوده و برای تشخیص بیماری‌های قلبی، روشی کاملا موثر است.

در طی آنژیوگرافی، از اشعه ایکس برای نشان‌دادن میزان حرکت خون در شریان‌های قلب (شریان‌های کرونری) و جست‌وجوی گرفتگی در آن‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید تا حدودی، روش انجام آن را در فیلم آنژیوگرافی قلب ببینید. عروق کرونر بسیار مهم هستند؛ زیرا خون مورد نیاز را به قلب می‌رسانند. انسداد عروق کرونر می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند سکته قلبی شود.

چه زمانی نیاز به انجام آنژیوگرافی است؟

حتما این سوال برای‌تان پیش آمده است که در صورت بروز چه علائمی نیاز به انجام آنژیوگرافی است. مسلما تشخیص قطعی چنین موردی، بر عهده پزشک است. به‌طور کل، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، ممکن است پزشک شما انجام آنژیوگرافی عروق کرونر را توصیه کند:

  • علائم مربوط به بیماری عروق کرونر، مانند درد قفسه سینه؛
  • درد در قفسه سینه، فک، گردن یا بازو که با آزمایش‌های دیگر قابل توضیح نیستند؛
  • داشتن بیماری‌های مادرزادی قلبی (هر نوع نقص قلبی که با آن متولد شده‌اید)؛
  • نتایج غیر‌طبیعی در تست مربوط به استرس غیر‌ تهاجمی قلب؛
  • آسیب قفسه سینه یا دیگر مشکلات عروق خونی ؛
  • مشکل یا بیماری‌های دریچه‌ای قلب که نیاز به جراحی دارند.

 

عوارض آنژیوگرافی

 

عوارض آنژیوگرافی

همچون بسیاری از روش‌هایی که روی عروق خونی و قلب شما انجام می‌شوند، آنژیوگرافی قلب هم ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اگرچه عوارض ناشی از آن بسیار نادر است؛ با‌این‌حال، بهتر است از آن‌ها اطلاع داشته باشید. لازم به ذکر است افرادی که سن بالاتری دارند یا مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی هستند، بیشتر در معرض عوارض قرار می‌گیرند. برخی خطرات و عوارض احتمالی آنژیوگرافی عبارتند از:

    • حمله قلبی؛
    • سکته؛
    • عوارض ناشی از قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس؛
    • آسیب به شریان کاتتر شده؛
    • واکنش‌های آلرژیک به رنگ یا داروهای مورد استفاده در طول عمل؛
    • آسیب کلیه؛
    • خون‌ریزی بیش‌از‌حد؛
    • عفونت؛
  • مرگ بعد از آنژیوگرافی.

مسلم است که قرار نیست این عوارض، برای همه رخ دهد. همانطور که گفتیم، احتمال وقوع آن‌ها بسیار نادر است. با‌این‌حال، بهتر است قبل از عمل، حتما با پزشک خود در این‌باره مشورت کنید. در این راستا، می‌توانید به‌راحتی از یک جراح قلب و عروق آنلاین کمک بگیرید.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های قلب و عروق در دکترنکست

 

مدت بستری آنژیوگرافی چقدر است؟

از آنجایی که انجام این عمل ساده است، احتمالا چند ساعت بعد از عمل می‌توانید به خانه بازگردید. گاهی ممکن است یک شب نیاز به بستری داشته باشید که همه این‌ها با نظر پزشک انجام خواهد شد. احتمالا در تصاویر آنژیوگرافی قلب، دیده‌اید که برای انجام آن، برش کوچکی در کشاله ران، گردن یا بازو زده می‌شود. این عمل تحت بی‌حسی موضعی و توسط فنر آنژیوگرافی انجام می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که پیش از عمل، تمام موارد مهم را حتما با پزشک خود در میان بگذارید. مواردی مانند داشتن دیابت، مصرف انواع دارو مثل مصرف روزانه آسپرین، انواع آلرژی‌ها و…. می‌توانند در طول عمل بر وضعیت سلامت شما نقش مهمی داشته باشند.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟

بعد از عمل، بهتر است مایعات فراوان بنوشید. مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل را هم جدی بگیرید. در این راستا، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید مصرف داروها، حمام‌کردن، کار‌کردن و سایر فعالیت‌های عادی را از سر بگیرید. بهتر است برای چند روز از انجام فعالیت‌های سنگین و بلند‌کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

حتما با نظر پزشک خود، غذاهای مناسب مصرف کنید. از خوردن غذاهایی که باعث افزایش چربی خون می‌شوند، خودداری کنید. در ضمن، فراموش نکنید که محل برش، احتمالا برای مدتی حساس باقی می‌ماند. ممکن است کمی کبود و دچار برآمدگی شود. در نهایت، حتما طبق دستورالعمل‌های پزشک خود عمل کنید.

 

آنژیوگرافی

 

جمع بندی

خوشبختانه این روزها، روش‌های زیادی برای درمان انواع مشکلات شامل مشکلات قلبی و… وجود دارند. آنژیوگرافی روش موثری است که به پزشکان در تشخیص و برطرف‌کردن انسداد عروق خونی کمک می‌کند. در همین راستا، داشتن اطلاعات از شرایط و نحوه درمان، به شما کمک می‌کند تا با پزشک خود، همکاری بهتری داشته باشید و بهبود یابید. 

ما در این مقاله، تلاش کردیم موارد مهم درباره آنژیوگرافی قلب، عوارض و مراقبت‌های آن را با شما در میان بگذاریم. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید از طریق مجله سلامت دکترنکست، به پاسخ سوالات خود برسید.

 

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/coronary-angiogram/about/pac-20384904

https://www.nhs.uk/conditions/coronary-angiography/

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/22164-coronary-angiogram

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *