مجله سلامت دکترنکست

کیفیت پایین هوای خانگی و مسمومیت در خانه

فهرست مطالب

زندگی در خانه

در حالی که خانه‌های ما قرار است یک پناهگاه امن باشند، تخمین زده می‌شود که بخش بزرگی از خانه‌ها کیفیت هوای پایینی دارند که این می‌تواند باعث تضعیف سلامت شود. ما در طول زندگی روزمره خود در معرض سموم موجود در هوا قرار می‌گیریم. اما از آنجایی که بخش قابل‌توجهی از زمان خود را در خانه می‌گذرانیم، برخی از انتخاب‌هایی که هنگام بازسازی یا تزئین خانه‌مان انجام می‌دهیم می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش قرار گرفتن در معرض مواد مضر داشته باشد. در این مقاله دکترنکست به راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوای خانه می‌پردازیم.

آلاینده‌های خانگی

آلاینده‌های اصلی خانه، ترکیبات آلی فرار (VOC) هستند. این‌ ترکیبات به راحتی می‌توانند به بخار یا گاز تبدیل شوند و بنابراین ما آن‌ها را از طریق هوای تنفسی، استنشاق می‌کنیم. برخی از آن‌ها بو دارند، برخی از آن‌ها در مواد مورد استفاده برای ساخت و ساز وجود دارند و برخی از آن‌ها به صورت بیولوژیکی ایجاد شده‌اند.

مواجهه با ترکیبات آلی فرار (VOC)

قرار گرفتن در معرض VOC های سمی به مدت کوتاه می‌تواند باعث علائمی مانند سوزش چشم، بینی و گلو، سردرد و حالت تهوع شود. مواجهه به مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش خطر آسیب اندام‌های داخلی (کلیه‌ها و کبد) و افزایش خطر سرطان گردد. مطالعه علمی بر روی اثرات VOCهای سمی بسیار دشوار است. چرا که به دلیل زمان لازم برای ایجاد علائم و سطح نسبتاً پایین مواد شیمیایی انجام پژوهش در این زمینه مشکل است. برخی از مطالعات شواهدی را نشان می‌دهند که سطوح VOC در خانه‌های جدید در مقایسه با سازه‌های قدیمی‌تر بالاتر است که نشان می‌دهد مواد مدرن سهم زیادی در این نوع از مسمومیت دارند.

چگونه می‌توان حضور VOCها را در خانه کاهش داد؟

دو راه کلیدی برای انجام این کار وجود دارد. یکی این است که در وهله اول حضور آنها را با انتخاب موادی که دارای سطوح پایین VOC هستند به حداقل برسانید. راه دیگر این است که VOCها را در خانه خود با اطمینان از تهویه مناسب خارج کنید.

  •  از رنگ با محتوای VOC کم استفاده کنید

رنگ‌ها منبع بسیار رایج VOC هستند که در بویی که مدت کوتاهی پس از استفاده از آنها منتشر می‌شود مشهود است. با این حال، مواد شیمیایی مضر تا سال‌ها پس از استفاده آزاد می‌شوند. اتحادیه اروپا حداکثر 300 گرم VOC در هر لیتر را تعیین می‌کند، که مقدار موجود در برخی از برندهای برجسته رنگ است.

  •  بدانید که مواد را از کجا تهیه می‌کنید

بعضی مواد ممکن است ارزان‌تر باشند اما در دراز مدت به سلامتی شما خسارات بیشتری وارد می‌کنند. برخی اساتید حتی سطوح مجاز اتحادیه اروپا را به دلیل نتایج نسبتاً اخیر تحقیقات در مورد سموم و آسیب آن‌ها به سلامت انسان بسیار بالا می‌دانند.

  • در صورت امکان چوب‌های طبیعی را انتخاب کنید

اکثر مبلمان‌ از ام‌دی‌اف ساخته شده‌اند که به طور کلی حاوی سطوح بالایی از فرمالدئید است. فرمالدئید یکی از رایج‌ترین اشکال VOC است. سعی کنید مقدار ام‌دی‌اف را در خانه خود به حداقل برسانید و از جایگزین‌های چوب طبیعی استفاده کنید. یا از سازنده خود بخواهید از ام‌دی‌اف با سطوح پایین فرمالدئید استفاده کند (همه انواع چوب حاوی مقدار طبیعی فرمالدئید هستند). اگر از موادی با سطوح بالای فرمالدئید استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که قبل از نصب، مدتی به آن‌ها اجازه تهویه هوا داده شود، یا مطمئن شوید که فضای تازه بازسازی شده شما برای چندین روز قبل از اشغال، تهویه بسیار خوبی دارد.

  •  در خانه سیگار نکشید

موادی که از سیگار باقی می‌ماند می‌تواند بسیار سمی باشد، به دیوارها و پارچه‌ها نفوذ کند و ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا به طور کامل از بین برود.

  • مطمئن شوید که آشپزخانه شما به خوبی تهویه می‌شود

مقدار زیادی از VOC در پخت و پز تولید می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که هنگام پخت و پز روی اجاق از فن تهویه کننده خود استفاده می‌کنید. یکی از منابع آلاینده‌ی موجود در خانه، توستر است که می‌تواند سطوح بسیار بالایی از VOC از خود ساطع کند.

کپک‌های طبیعی که اغلب در اثر تراکم ایجاد می‌شوند، می‌توانند حاوی بالاترین سطوح VOC بر روی هر محصول ساختمانی یا پخت و پز باشند و می‌توان با سطح خوبی از تهویه ثابت از آن جلوگیری کرد.

این تهویه را می توان با نصب هواکش قطره‌ای (شکاف‌هایی هستند که اجازه می‌دهند هوای بیرون به طور مداوم با حجم کم وارد خانه شود)، که طبق مقررات ساختمانی مورد نیاز است، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود، به دست آورد.

  • به طبیعت برگردید

به خوبی مستند شده است که گیاهان ظرفیت طبیعی بسیار خوبی برای حذف سموم مضر از هوا دارند که تا حد زیادی به آزمایش‌های گسترده توسط ناسا کمک کرد. اطمینان حاصل کنید که فضایی برای گیاهان گلدانی در داخل خانه خود در نظر گرفته‌اید. گیاهان نخل، بامبو و سرخس همگی در جذب سموم مفید هستند. درختان همچنین در بهبود کیفیت هوا بسیار کمک کننده هستند و درختی که در نزدیکی خانه شما قرار دارد می‌تواند آلودگی خانه را تا 50٪ کاهش دهد.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *