مجله سلامت دکترنکست

پالبوسیکلیب و درمان هورمونی سرطان پستان متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی سرطان پستان متاستاتیک با رسپتور هورمونی مثبت و HER2 منفی و بررسی اثربخشی و حساسیت استفاده از پالبوسیکلیب به علاوه درمان هورمونی در بیماران مبتلا به آن پرداخته شده است.

همانطور که می‌دانید سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها می‌باشد. این سرطان عامل مرگ و میر تعداد بالایی از خانم‌ها بر اثر سرطان در سرتاسر دنیا می‌باشد. بر اساس شرایط جسمی و میزان پیشرفت بیماری، نوع درمان در این دسته از بیماران انتخاب می‌شود. از روش‌های درمانی قابل استفاده از این دسته از بیماران می‌توان به شیمی درمانی و هورمون درمانی اشاره کرد. هورمون درمانی در بیمارانی استفاده می‌شود که سرطان موجود در بدن آن‌ها، گیرنده هورمونی مثبت داشته باشد.

در این دسته از بیماران در صورتی که بیماری پیشرفته نباشد در قدم اول از داروهای هومورنی استفاده می‌شود. در صورتی که بیماری فرد در حین استفاده از این داروها پیشرفت کند، باید داروی بیمار تغییر کند.

یکی از رژیم‌هایی که در این شرایط استفاده می‌شود، داروی پالبوسیکلیب به علاوه یک داروی هورمونی است. مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شده‌اند، اثربخشی مناسبی را برای این ترکیب دارویی گزارش کرده‌اند. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد به بررسی اثربخشی این رژیم دارویی در جمعیت واقعی کشور چین پرداخت.

هدف اولیه این مطالعه بررسی PFS بود. هدف ثانویه مشخص کردن مارکرهای پیش بینی کننده تاثیر گذاری این رژیم دارویی بود (آیا فاکتور آزمایشگاهی وجود دارد که بتوان با استفاده از آن اثربخشی این دارو را در این دسته از بیماران حدس زد؟)

روش انجام مطالعه

در این مطالعه 54 بیمار مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک حضور داشتند. به طور میانگین این دسته از بیماران به مدت 14.3 ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. بیماران به چند دسته تقسیم شدند. برخی از آن‌ها به عنوان خط اول درمان از پالبوسیکلیب استفاده کردند. از طرف دیگر از این دارو به عنوان خط‌های بعدی درمان در سایر بیماران استفاده شد.

نتایج حاصل از مطالعه

این مطالعه نشان داد که بیمارانی که به عنوان خط اول درمان از این دارو استفاده کردند در مقایسه با سایر بیماران (که در خط دوم و یا بالاتر از این دارو استفاده کرده بودند) PFS بالاتری داشتند.

همچنین تحلیل داده‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که کسانی که KI67  کمتر از 30% داشته و میزان مثبت بودن گیرنده هورمونی آن‌ها بیشتر از 20% بود، PFS بالاتری داشتند. شایع‌ترین عارضه دارویی بعد از استفاده از این رژیم دارویی مسائل هماتولوژیک بود. از این موارد می‌توان به نوتروپنی که در 31 درصد از بیماران اتفاق افتاد اشاره کرد.

نتیجه گیری مطالعه

این مطالعه نشان داد که استفاده از رژیم پالبوسیکلیب به علاوه درمان هورمونی در بیمارانی که گیرنده هورمونی مثبت و HER2 منفی دارند، باعث افزایش PFS می‌شود. همچنین قابل ذکر است که این رژیم عوارض دارویی قابل توجهی ندارد. همچنین باید توجه داشت که می‌توان از KI67 و میزان مثبت بودن گیرنده هورمونی برای پیش بینی اثربخشی این رژیم درمانی استافاده کرد.

Real-world effectiveness and sensitivity of palbociclib plus endocrine therapy in HR+/HER2– patients with metastatic breast cancer

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *